Rabu, 26 Ogos 2009

PINTAR HANAFI 1: Ahlan wa sahlan ya ramadahanul karim

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa." (Al-Baqarah: 183)

Dalam konteks kita sabagai umat islam, adalah wajib kita menunaikan fardhu puasa yang merupakan rukun islam yang ke -3. Sedih apabila ada segelintir umat islam kini yang memandang puaser adalah satu bebanan yang perlu ditanggung selama sebulan. Sesunggunye sahabatm setiap apa yang Allah perintahkan tidak pernah ada yang sia2. Disini suka untuk saye berkongsi satu artikal dari Bahagian Kesihatan Awam , MOH. saya ringkaskan disini,

" melalui kajian sains, didapati BERPUASA akan menurunkan kADAR GLUKOS DARAH dan TEKANAN DARAH, khasnyer tekanan darah sistolik dan juga LIPID dalam darah. antara lain puasa juga dapat menurunkan BERAT BADAN. Dalam suatu KONGRES ANTARABANGSA yg bertemakan "kesihatan dan ramadhan"di Casablanca. Morocco, 1996, pakar2 dari seluruh duniatelah membentangkan lebih kurang 50 kajian. KESEMUA KAJIAN itu mengesahkan PUASA DAPAT MENCEGAH DAN MENYEMBUHKAN PELBAGAI PENYAKIT YANG DIHADAPI OLEH MANUSIA (INSYAALLAH). kesimpulan dari congress ini, 4 fadhilat puaser dari konteks kesihatan yg jelas telah dibuat iaitu puaser dapat menurunkan; gula dalam darah, tekanan darah, lipid dalam darah dan obesiti. Samada kita sedar atau tidak, keempat2 penyakit ini adalah penyakit utama dunia kini. SUBHANALLAH..betapa Sayangnya ALLAH pada kiter"

dalam bulan ramadhan juga, sunat seperti memperbanyakkan membaca al-quran ( hari bukan ramadahn pun jgn luper bacer!) dan bertarawikh. dari sudut psikologi nyer, bacaan al-quran dapat meningkatkan daya ingatan dan ketenangan jiwa. dan solat tarawikh pulak dalam satu kajian, mampu membakar rata2 10 kalori tenaga setiap rokaat disamping meningkatkan kesihatan otot , tulang dan sendi. SUBHANALLAH.

Sebagai penutuppintar hanafi 1, renugkanlah bersama sebuah hadith betaraf hasan sahih ini,

Rasulullah saw bersabda:

maksudnya" berapa ramai orang yang berpuasa, dia tidak mendapat apa2 dari puasanya kecuali rasa lapar dan dahaga"

continuee...pintar hanafi 2..

sebarang pembetulan atau komen sangat dialu2kan..

post by: asrar_insan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan