Rabu, 5 Ogos 2009

Kelas Latihan 5 Ogos 2009


Assalamualaikum...

Petang ini merupakan kelas pertama bagi ahli2 baru ijazah asas di UMT. Seperti biasa kelas latihan diadakan di bawak perpustakaan UMT.... Seramai 13 orang menghadirkan diri hari ini termasuk Halim dari UDM untuk menggantikan tempat Abg Halim iaitu penyelia kelas yang tidak dapat menghadirkan diri pada hari ini. Seramai 4 orang ahli asas lelaki, 3 orang ahli asas perempuan, dan 5 orang ahli tamat lelaki menyertai kelas latihan tersebut. Masing2 mendapat Kaedah A dan Kaedah B dari Halim.. Pada kelas berikutnya, kelas latihan akan diadakan di KK9 iaitu pada hari Jumaat malam nanti... Ahli - ahli yang tidak menghadirkan diri pada hari ini diharap dapat menghadirkan diri pada kelas yang berikutnya...

Kesimpulan pada kelas kali ini :

  1. Setiap ahli perlu mahir mengamalkan latihan tangan pertama, kedua dan latihan kaki. Walaupun nampak remeh tapi latihan - latihan ini amat berguna untuk membiasakan diri kita dengan pergerakan tangan dan kaki untuk buah - buah yang akan dipelajari. Seelok - eloknya latihan tangan ini hendaklah diamalkan setiap hari. Paling kurang pun selepas bangun dari tidur, apabila selalu dibuat akan jadi kebiasaan dan senang untuk membuat segala buah yang akan diberi nanti.
  2. Kaedah - kaedah adalah amat penting dalam Silat Cekak Hanafi kerana kaedah adalah asas kepada semua buah yang akan dipelajari nanti. Setiap ahli seharusnya mahir, kemas dan cepat dalam melakukan kaedah kerana setiap buah menggunakan kaedah - kaedah yang dipelajari pada peringkat awal. Setiap ahli hendaklah berlatih membuat kaedah walaupun dengan ketiadaan pasangan untuk berlatih silat, teknik ini yang lebih dikenali sebagai "shadow" mampu membuatkan kita ingat dengan mendalam segalah kaedah dan seterusnya dapat membuat kaedah dengan kemas dan pantas apabila menerima serangan.

Marilah kita renungkan ungkapan yang saya dengar dari Abang Abu Huzaifah (bekas setiausaha agung SCH), tetapi saya tidak pasti sama ada beliau mengambil ungkapan ini dari orang lain, cuma yang penting kita dapat memahami maksud yang tersirat dalam ungkapan ini : Silat ialah menggerakkan dua tangan dan dua kaki dengan akal yang waras dan hati yang tenang.

Sekian, terima kasih..

Dipost oleh : Zahir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan