Jumaat, 11 September 2009

PINTAR HANAFI 3: mencari Al-Qadr

Assalamualaikum...pejam celik 2x, harini sudah masuk 21 ramadhan...Alhamdulilah, Allah masih memanjangkan umur kita, mudah2han masih ader lg ramadhan untuk kita tahun2 akan dtg..amin. sepatutnya ana poskan lebih awal tajuk ni, tapi kerana kesibukkan dunia...ana terlupa.

"Sesungguhnya telah kami turunkan al-Quran pada Lailatul Qadar.Tahukah kamu apakah Lailatul qadar?Lailatul Qadar adalah lebih baik daripada seribu bulan" ( al-qadr: 1-2)

Disebut sebagai lailatul Qadr kerana pada mlm itu akan turun malaikat untuk mengucapkan salam kepada seisi penduduk bumi. Ia juga dikenali sebagai Lailatul Sharaf( mlm kemuliaan) dan Lailatul Tajalli ( malam Allah melimpahkan dan hidayah kepada org yg berpuasa dan beribadah pada sebelah malamnya).

Pendapat yg kuat menyatakan bahawa adalah pd mlm ganjil sesudah hari yg ke 20 ( 21, 23, 27, dan 29 ramadhan).

Perkara ini sesuai dgn hadis Rasulullah saw drpd Ibnu Umar:" sesiapa yg ingin mencari Lailatul Qadr hendaklah pada MALAM KE -27"

Sebuah lagi hadis Rasulullah saw yg diriwayatkan oleh muslim bermaksud: " carilah dgn SEGALA UPAYA kamu mlm al-Qadar pada mlm ganjil drpda 10 mlm terakhir"

bagaimanapun berkaitan Lilatul Qadr, ulama bersepakat mengatakan bahawa ada beberapa tanda apabila berlakunya mlm itu, antaranyer:

  1. org yg berkesempatan melihat mlm Lailatul Qadr dapat merasakan bahawa segala yg ada di langit dn bumi bagaikan bersujud kehadrat Allah.
  2. sesiapa yg berkesempatan menemui mlm Lailatul Qadr akan melihat suasana alam yg terang benderang walaupun berada dlm kegelapan.
  3. sesiapa yg berkesempatan menemui mlm al-Qadr akn dpt mendengar salam malaikat dan tutur kata mereka
  4. org yg berkesempatan menemui mlm al-Qadr akn diperkenankan segala doanya.
dlm sebuah hadis lain turut dinyatakan bahawa antara tanda al-Qadr telah berlaku adalah terbit matahari pada pagi hari dgn bentuk putih bersih bagaikan bulan penuh dan tidak mempunyai sinar yg terlalu panas. tidak dirasakan kepanasan yg kuat walaupun matahari serah memancarkan cahayanya.

rumusan

sahabat, ajal maut dtgn tuhan, kita tidak tahu adakah ini Ramadhan terakhir untuk kita,sempatkh kita sampai ke 1 syawal, masih adakah peluang untuk kita menyambut Ramadhan seterusnya..kita x pernah tahu. 1000 bulan pahala ibadahnya=83 tahun. Masya-Allah. hanya 10 hari. kalau difikirkan, x byk 10 mlm tu, mlm ganjil pula. Nabi saw pun mencari al-Qadr, Nabi yg dijanjikan syurga...tapi kita yg belum pasti ni, sambil lewa jee??? malulah pada diri sendiri. kejarlah sahabat. ana seru diri sendiri dan sahabat sekalian, alangkah ruginya kita, diberi peluang tetapi melepaskannya. set la alarm,hp..supaya terjaga. pesanlah pada kwn2 agar dikejutkan. bangunlah mlm untuk beribadah di 10 mlm terakhir. juga selalulah doa agar Allah beri kita kemanisn beribadah. ana doakan agar kita sama2 dapat mencari al-Qadr...

maaf atas segala kesilapan..


sebarang pembetulan, nasihat dan teguran amat ana alu2kan


post by: asrar_insan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan