Ahad, 22 Februari 2009

Latihan Demonstrasi Silat Cekak Di UDM (Dibatalkan)


Assalamualaikum semua..
Seperti sedia maklum UDM akan mengadakan malam Usuluddin di dewan kecil UDM. Dengan itu Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi UDM telah meminjam atau mengimport atau memohon atau menyewa beberapa orang ahli dari Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi UMT untuk membantu mereka menjayakan jemputan demontrasi tersebut. Maka dengan rela hati beberapa orang ahli dari UMT telah menyerahkan nama serta status kerakyatan mereka.

Mengikut perancangan awal 4 orang ahli dari UMT akan menyertai ahli - ahli UDM dalam demo tersebut iaitu 2 lelaki dan 2 perempuan. Nama 2 orang ahli perempuan itu masih belum dapat saya pastikan manakala yang lelaki itu bernama Hafiz (suspek dipercayai menaiki motor Yamaha RXZ bornombor plat 'WGS') dan seorang lagi bernama Muadz (suspek berkenderaan Charade merah). Malangnya pada saat - saat akhir kedua - dua pahlawan tersebut tidak dapat menyertai demo tersebut atas sebab - sebab yang tak dapat dielakkan. Justeru itu (skema gler bahasa), hanya 2 orang wakil dari UMT yang menyertai demo tersebut.

Semalam telah berlangsung majlis latihan untuk buah - buah demo di UDM setelah tamat kelas latihan untuk ahli - ahli buah asas - asas dan jatuh. Peringkat pertama diadakan di dalam blok Othman 4, di sini latihan tertumpu kepada kaedah - kaedah (kaedah A, B, C, D) dan buah jatuh (buah pertama, buah kilas belakang, buah kilas hadapan dan buah hempok). ahli perempuan hanya melakukan buah asas manakala ahli lelaki meneruskan buah sehingga jatuh dalam kiraan 1 (asas), 2 (jatuh) dan 3 (kembali ke kedudukan asal). Ahli lelaki yang melakukan buah jatuh terdiri dari 4 orang manakala ahli perempuan pun 4 orang jugak. Komanden kem ialah Hafiz (pembantu tadbir UDM). Pengajaran pada peringkat ini ialah mase nak serang kene jerit "Ciss!!" dan bukannya "Peace~~", "Cheese~~" dan lain2 yang bersifat tidak keterlaluan.

Pada peringkat kedua latihan diadakan di atas rumput yang menghijau di antara blok. Latihan ini turut disaksikan oleh penyelia kita iaitu Abg Halim. Pada peringkat ini kami berlatih lanjutan dari kaedah - kaedah dan buah jatuh iaitu buah pisau, serangan kaki, serangan tongkat dan serangan umum (papan sekeping). Hero dalam peringkat ini bernama Hafiz, iaitu Hafiz UDM dan Hafiz pembantu tadbir UDM. Hafiz UDM adalah hero untuk serangan kaki manakala Hafiz pembantu tadbir UDM adalah hero untuk serangan pisau dan serangan umum. Bermacam - macam aksi lucu dapat dilihat semalam antaranya Hafiz UDM sebak dan terharu kerana tersilap dapat buah yang betul - betul dari Hafiz yang seorang lagi. Saya balik dengan baju dan seluar berwarna tanah sbb berguling - guling mase training pisau.

Hari ni ada latihan demo kat UDM lepas Asar, so nanti saya cerita lagi ye... Nak gi training dulu..

Emm.. harap maaf... Demo SCUH di UDM telah dibatalkan sbb xdapat kelulusan dari pihak atasan.. Huhu sedih btol... :( . Berita sedih ini diterima dari Hafiz melalui sms...

Dipost oleh : Zahir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan